Вестник экспериментального образования. Научно методический электронный журнал
Научно-методический электронный журнал «Вестник экспериментального образования» № 2, 2018
ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ НАУКИ
Гун Фэнхуа. ПРОБЛЕМЫ ПЕДАГОГИКИ ФИЗИЧЕСКОГО ВОСПИТАНИЯGong Fenghua. PROBLEMS OF PEDAGOGY, PHYSICAL EDUCATION
Аннотация: В статье излагаются обоснования по выделению в педагогике физического воспитания самостоятельной науки «Спорт высших достижений» и учебной дисциплины «Теория и методика спорта высших достижений». Ключевые слова: педагогика физического воспитания, теория и методика физического воспитания, теория и методика физической культуры, теория и методика спорта высших достижений.Abstract: The article lays out the rationale for selection in teaching physical education independent science «sports of the highest achievements and educational discipline «Theory and methods of sports of the highest achievements».Key words: teaching physical education, theory and methods of physical education, theory and methods of physical culture, theory and methods of sports of the highest achievements.Ерофеева П.М. Особенности формирования имиджа современного дошкольного образовательного учрежденияErofeeva P.M. Specific aspects of developing an image of the modern preschool educational institution
Аннотация: С каждым годом, количество малых и средних предприятий в России возрастает. Однако в силу своей неопытности, новая компания не понимает, насколько важно начинать формировать имидж сразу с момента открытия компании. Вместе с тем, рыночные условия диктуют свои правила, жестокая конкуренция обязывает каждое предприятие позаботиться о формировании положительного образа совей фирмы. Только так можно завоевать хорошую позицию на рынке и привлечь клиентов. В ином случае, выжить в суровой конкурентной борьбе у компании не будет никакого шанса. В рамках статьи рассматриваются вопросы формирования имиджа современного дошкольного образовательного учреждения, рассматриваются основные понятия имиджа, его составляющие, а также роль положительного имиджа в деятельности такого учреждения. Ключевые слова: образование, дошкольное учреждение, имидж, корпоративный имидж, совершенствование имиджа, фирменный стиль, логотип, бренд.Abstract: Every year, the number of small and medium-sized enterprises in Russia is increasing. However, due to its inexperience, the new company does not understand how important it is to start forming the image right from the moment of the company’s opening. At the same time, market conditions dictate their rules, brutal competition obliges every enterprise to take care of the formation of a positive image of the company’s brands. This is the only way to win a good position in the market and attract customers. Otherwise, the company will not have a chance to survive in the harsh competition. Within the framework of the article, the issues of forming the image of a modern pre-school educational institution are considered, the main concepts of the image, its components, and the role of a positive image in the activity of such an institution are examined.Key words: education, preschool, image, corporate image, image improvement, corporate identity, logo, brand.Ерофеева П.М. Формирование имиджа детского развивающего центра посредством художественно-зрелищных технологийErofeeva P.M. Developing an image of a Child Development Center through arts and entertainment technologies
Аннотация: В существующих условиях, формирование имиджа имеет важное значение для любой компании, независимо от ее размера, направления деятельности или организационно-правовой формы. Конкуренция диктует свои условия, а потому, чтобы быть успешным и популярным на рынке, необходимо должное внимание уделять формированию имиджа компании. В рамках данной статьи рассматривается возможность формирования имиджа детского развивающего центра посредством художественно-зрелищных технологий. Ключевые слова: имидж, формирование имиджа, совершенствование, развитие, детский развивающий центр, дошкольные учреждения, художественно-зрелищные технологии.Abstract: Under existing conditions, the formation of the image is important for any company, regardless of its size, direction of activity or organizational and legal form. Competition dictates its terms, and therefore, to be successful and popular in the market, it is necessary to pay due attention to the formation of the company’s image. Within the framework of this article, the possibility of forming the image of a children’s developing center through art and entertainment technologies is being considered.Key words: image, image formation, improvement, development, children’s development center, preschool institutions, artistic and entertainment technologies.ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ НАУКИ
Ежкова Н.С., Постникова А.В. Сущность, содержание, структура социально-психологической адаптации детей раннего возрастаEzhkova N.S., Postnikova A.V. The essence, content, structure of socio-psychological adaptation of young children
Аннотация: В статье описываются сущность, содержание и структура адаптации детей раннего возраста к условиям ДОО. Рассматриваются аспекты адаптации детей раннего возраста. Сложная адаптация показана на примере ребенка. На основе вышесказанного делается вывод, что социально-психологическая адаптация – это процесс приспособление ребенка к определенным социальным требованиям и нормам, условиям дошкольной образовательной организации, в ходе, которого необходимо принимать во внимание его личные, индивидуальные качества, особенности психики, учитывать состояние здоровья. Ключевые слова: подходы к адаптации, виды адаптации, аспекты адаптации, фазы процесса адаптации, факторы развития человека.Abstract: The article describes the essence, content and structure of adaptation of young children to the conditions of the OED. The aspects of adaptation of young children are considered. A complex adaptation is shown in the example of a child. Based on the foregoing, it is concluded that socio-psychological adaptation is the process of adapting a child to certain social requirements and norms, the conditions of a pre-school educational organization, in the course of which one must take into account his personal, individual qualities, peculiarities of the psyche, and take into account the state of health.Key words: аpproaches to adaptation, types of adaptation, aspects of adaptation, phases of the adaptation process, factors of human development.Долганов Д.Н. СОВРЕМЕННОЕ СОСТОЯНИЕ И АКТУАЛЬНЫЕ ПРОБЛЕМЫ ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ ПСИХОЛОГИИDolganov D.N. THE CURRENT CONDITION AND ACTUAL PROBLEMS OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY
ОРГАНИЗАЦИЯ И УПРАВЛЕНИЕ
Сурат И.Л. ФИНАНСОВАЯ СТРАТЕГИЯ РАЗВИТИЯ ОРГАНИЗАЦИИ В СИСТЕМЕ СТРАТЕГИЧЕСКОГО РЕГУЛИРОВАНИЯSurat I.L. FINANCIAL STRATEGY FOR THE DEVELOPMENT OF THE ORGANIZATION IN THE SYSTEM OF STRATEGIC REGULATION
Аннотация: В статье рассматривается роль финансовой стратегии развития предприятия в системе стратегического регулирования. Описаны принципы стратегических финансовых целей. Сформулированы основные этапы и описан механизм формирования финансовой стратегии предприятия. Ключевые слова: стратегия, финансовая стратегия, инвестиционная стратегия, принципы финансовой стратегии предприятия, стратегические финансовые цели. Abstract: The article examines the role of the financial strategy of enterprise development in the system of strategic regulation. The principles of strategic financial goals are described. The main stages are described and the mechanism of formation of the company’s financial strategy is described. Key words: strategy, financial strategy, investment strategy, principles of the company’s financial strategy, strategic financial goals.Борщева А.В., Ильченко С.В. ОСНОВНЫЕ НАПРАВЛЕНИЯ ПОВЫШЕНИЯ ЭКОНОМИЧЕСКОЙ ЭФФЕКТИВНОСТИ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ КАДРОВОГО ПОТЕНЦИАЛА ПРЕДПРИЯТИЯBorsheva A.V., Ilchenko S.V. THE MAIN DIRECTIONS OF INCREASING THE ECONOMIC EFFICIENCY OF USE OF THE PERSONNEL POTENTIAL OF THE ENTERPRISE
Аннотация: В статье определены основные направления совершенствования и повышения экономической эффективности использования кадрового потенциала. Описаны показатели оценки кадрового потенциала предприятия, а также некоторые основные элементы современных моделей развития кадрового потенциала. Сформулированы основные характерные черты обучающейся организации. Ключевые слова: кадровый потенциал, обучающаяся организация, трудовые ресурсы, производительность труда, экономическая эффективность. Abstract: The article outlines the main directions for improving and increasing the economic efficiency of employing human resources. The indicators of an estimation of personnel potential of the enterprise, and also some basic elements of modern models of development of personnel potential are described. The main characteristics of the learning organization are formulated. Key words: human resources, training organization, labor resources, labor productivity, economic efficiency.www.ppacademy.ru
Научно-методический электронный журнал «Вестник экспериментального образования» № 1, 2017
ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ НАУКИ
Трешкина О.В. СВЯЗЬ МЕЖДУ ЛОКУСОМ КОНТРОЛЯ И СИНДРОМОМ ЭМОЦИОНАЛЬНОГО ВЫГОРАНИЯ У ПЕДАГОГОВ ДОУTreskina O.V.THE RELATIONSHIP BETWEEN LOCUS OF CONTROL AND BURNOUT AMONG TEACHERS OF KINDERGARTENS
Шаудинис И.В. РАЗВИТИЕ СЛОВЕСНО-ЛОГИЧЕСКОГО МЫШЛЕНИЯ ДЕТЕЙ СТАРШЕГО ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА В ИГРОВОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИShaudinic I.V.THE DEVELOPMENT OF VERBAL-LOGICAL THINKING OF CHILDREN OF SENIOR PRESCHOOL AGE IN GAMING ACTIVITIES
Аннотация: В статье анализируются возрастные закономерности мышления в дошкольном возрасте, указываются основные направления развития словесно-логического мышления старших дошкольников, приводятся результаты экспериментального исследования возможностей развития словесно-логического мышления детей старшего дошкольного возраста. Ключевые слова: мышление, словесно-логическое мышление, рассуждение, игра, дошкольный возраст. Abstract: the article examines the age patterns of thinking at preschool age are the main directions of development of verbal-logical thinking of senior preschool children, the results of experimental studies of possibilities of development of verbal-logical thinking of children of senior preschool age. Key words: thinking, verbal-logical thinking, reasoning, playing, preschool age.Ань Цзин, Волков О.И. СРАВНИТЕЛЬНЫЙ АНАЛИЗ ВЛИЯНИЯ КОМПЬЮТЕРНЫХ СИМУЛЯТОРОВ НА СВОЙСТВА ПСИХИКИ ДЕТЕЙ, ЗАНИМАЮЩИХСЯ И НЕ ЗАНИМАЮЩИХСЯ СПОРТОМAn Jing, Volkov O.I.COMPARATIVE ANALYSIS OF THE IMPACT OF COMPUTER SIMULATIONS ON THE PROPERTIES OF THE PSYCHE THE CHILDREN INVOLVED END NOT INVOLVED IN SPORTS
Аннотация: Спортивно-игровые симуляторы представляют собой компьютерные игры КИ, имитирующие различные виды спортивных соревнований (например, PlayStation — FIFA). КИ, используемые для организации игрового досуга, сосредоточенности и развития микромоторики юных спортсменов, способствуют общей результативности при подготовке и выступлениях на соревнованиях. При этом очень важно дозировать время, проводимое юными спортсменами перед экраном КИ. Необходимо учитывать, что школьный возраст является наиболее сенситивным в развитии познавательных процессов и чрезмерное увлечение компьютерными играми увеличивает риск формирования невротического синдрома экранной зависимости. Ключевые слова: компьютерные игры, экранная зависимость, юные спортсмены, школьный возраст, познавательные процессы, детско-юношеский спорт, кибераддикция. Abstract: Sports simulators — computer games KG, simulating different types of sports competitions (for example, PlayStation — FIFA). KG used to organize games, leisure, concentration and development of micrometeorite young athletes, contribute to the overall performance during preparation and competition. It is very important to dose the time young athletes in front of a screen KG. You must consider that the school age is the most sensitive in the development of cognitive processes and excessive passion for computer games increases the risk of developing neurotic syndrome display according. Key words: Computer games, on-screen addiction, young athletes, school age, cognitive processes, youth sports.ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ НАУКИ
Малышева В.Г., Москвина О.В., Третьякова Е.В. ДУХОВНО-НРАВСТВЕННОЕ ВОСПИТАНИЕ ОБУЧАЮЩИХСЯ СПЕЦИАЛЬНОЙ (КОРРЕКЦИОННОЙ) ШКОЛЫ-ИНТЕРНАТА VIII ВИДА ВО ВНЕКЛАССНОЙ РАБОТЕMalysheva V.G., Moskvina O.V., Tretyakova E.V.SPIRITUALLY-MORAL EDUCATION OF STUDENTS IN SPECIAL (CORRECTIONAL) BOARDING SCHOOL VIII TYPE IN EXTRA-CURRICULAR ACTIVITIES
Аннотация: В статье излагается опыт духовно-нравственного воспитания обучающихся Торжокской коррекционной школы-интерната VIII вида во внеклассной работе. Обсуждаются результаты воспитания, достигнутые в течение двух лет. Ключевые слова: духовно-нравственное воспитание, специальная (коррекционная) школа-интернат VIII вида, обучающиеся, воспитанники. Abstract: The article presents the experience of spiritual and moral education Torzhok correctional boarding school type VIII in extra-curricular activities. The article discusses the results of education achieved within two years. Key words: moral education, special (correctional) boarding school VIII type, students, pupils.Сиротюк А.Л., Сиротюк А.С., Шиманский А.Е. КОНЦЕПТУАЛЬНЫЕ ОСНОВЫ МОДЕЛИРОВАНИЯ РОЛЕВОГО ВЗАИМОДЕЙСТВИЯ В ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ КОМАНДЕ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ШКОЛЫSirotyuk A.L., Sirotyuk A.S., Shimansky A.E.THE CONCEPTUAL BASIS OF MODELING OF ROLE INTERACTION IN THE PEDAGOGICAL TEAM OF SECONDARY SCHOOL
Аннотация: В статье рассматрены концептуальные основы моделирования взаимодействия в педагогической команде общеобразовательной школы. Описаны концепция командных ролей Р.М. Белбина, модель коммуникативных связей «Колесо команды» Дж. Марджерисона и Д. МакКенна, организационно-кадровая модель Т.Ю. Базарова, концепция программно-ролевого подхода к исследованию научной деятельности коллектива ученых М.Г. Ярошевского. Выделены линейная, нелинейная и циклическая модели формирования команды. Ключевые слова: модели и концепции командообразования, педагогическое командообразование, командные роли и функции, способность к ролевой взаимозаменяемости в команде. Abstract: TThe article covers the conceptual basis of modeling of interaction of the pedagogical team of secondary school. Describes the concept of team roles R. M. Balbin’s model of communicative relations «Wheel team» George. Margerison and D. McKenna, the organisational model T. Y. Bazarov, the concept of software-role-playing approach to the study of scientific activities of scientists M. G. Yaroshevsky. Selected linear, non-linear and cyclical models of team formation. Key words: models and concepts of team building, teaching, team building team roles and functions, the ability to role interchangeability in the team.www.ppacademy.ru
Научно-методический электронный журнал "Вестник экспериментального образования" № 1, 2015
СОДЕРЖАНИЕ:
ИСТОРИЧЕСКИЕ НАУКИ
КОЧЕТКОВА Е.О. ВСЕОБЩЕЕ ШКОЛЬНОЕ ОБУЧЕНИЕ В НИЖНЕМ ПОВОЛЖЬЕ В ПОСЛЕВОЕННЫЕ ГОДЫ (1945-1953 гг.)KOCHETKOVA E.O. UNIVERSAL SCHOOLING IN THE LOWER VOLGA REGION IN THE POSTWAR YEARS (1945-1953)
Аннотация. В статье на основе архивных документов и материалов, многие из которых впервые вводятся в научный оборот, проанализированы меры, направленные на реализацию закона о всеобуче. Полученный результат свидетельствует о комплексном подходе в решении данной проблемы. Ключевые слова: всеобуч, история народного образования, Нижнее Поволжье, школа, школьное обучение, послевоенное восстановление. Abstract. In the article on the basis of archival documents and materials, many of which are introduced into scientific circulation, analyzed the measures aimed at the implementation of the law on compulsory education. The obtained result shows that the integrated approach in solving this problem. Keywords: universal education, history of education, the Lower Volga region, school, schooling, post-war reconstruction.ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ НАУКИ
ГОНИНА О.О. ПРОБЛЕМЫ ФОРМИРОВАНИЯ КОГНИТИВНОГО КОМПОНЕНТА ПСИХОЛОГИЧЕСКОЙ ПОДГОТОВКИ БУДУЩИХ ПЕДАГОГОВ В ВУЗЕ.GONINA O.O. PROBLEMS OF FORMATION OF THE COGNITIVE COMPONENT OF PSYCHOLOGICAL PREPARATION OF FUTURE TEACHERS IN THE UNIVERSITY
Аннотация. В статье рассмотрено понятие психологической подготовки, структура психологической подготовки, ключевые проблемы формирования когнитивного компонента психологической подготовки будущих педагогов в процессе обучения в ВУЗе, предлагаются возможные пути решения проблемы. Ключевые слова: обучение, психологическая подготовка, педагогическая деятельность, психологические знания и представления. Abstract. The article discusses the concept of psychological preparation, the structure of psychological training, the problems of formation of the cognitive component of psychological preparation of future teachers in the learning process in higher education and suggests possible solutions to the problem. Keywords: training, psychological preparation, teaching activities, psychological knowledge and understanding.Шабан О. В. ВЛИЯНИЕ СТИЛЯ СЕМЕЙНОГО ВОСПИТАНИЯ НА АДАПТАЦИЮ ДЕТЕЙ РАННЕГО ВОЗРАСТА К ДЕТСКОМУ САДУ.SHABAN O.V. STYLE INFLUENCE OF FAMILY EDUCATION ON ADAPTATION INFANTS TO KINDERGARTEN.
Аннотация. В статье анализируется содержание понятия адаптации, сложность процесса адаптации детей к дошкольному учреждению, приводятся критерии диагностики адаптированности детей в ДОУ, описываются результаты исследования по выявлению связи уровня адаптированности ребенка к ДОУ и стиля семейного воспитания родителей, даются практические рекомендации по оптимизации процесса адаптации детей раннего возраста к детскому саду. Ключевые слова: развитие, адаптация, воспитание, стиль семейного воспитания. Abstract. The article examines the concept of adaptation, the complexity of the process of adaptation of children to the preschool institution, provides diagnostic criteria of adaptation of children in PRESCHOOL, describes the results of research to identify the relationship between the level of adaptation of the child to DOE and style of family education of parents and provides practical recommendations for optimization of the process of adaptation of children of early age to kindergarten. Key words: development, adaptation, education, style of family upbringing.Соловьева Г.А. РАЗВИТИЕ ЛОГИЧЕСКОГО МЫШЛЕНИЯ ДОШКОЛЬНИКОВ ПОСРЕДСТВОМ ЭЛЕМЕНТОВ ТРИЗ-ТЕХНОЛОГИИ.SOLOVIEVA G.A. THE DEVELOPMENT OF LOGICAL THINKING PRESCHOOLERS VIA ELEMENTS OF TRIZ-TECHNOLOGIES
Аннотация. В статье описываются результаты исследования возможностей развития словесно-логического мышления детей старшего дошкольного возраста посредством ТРИЗ-технологии, приводятся основные правила построения непосредственно-образовательной деятельности по методу ТРИЗ в детском саду. Ключевые слова: непосредственно образовательная деятельность, теория решения изобретательских задач, словесно-логическое мышление, мыслительные операции. Abstract. The article describes the results of research of features of development of verbal-logical thinking of children of senior preschool age through TRIZ-technologies, presents the basic rules of building a directly educational activities according to the method of TRIZ in kindergarten. Keywords: educational activity, the theory of inventive problem solving, verbal-logical thinking, mental operations.Курнаева И.Т. СВЯЗЬ СТАТУСА ПЕДАГОГОВ В КОЛЛЕКТИВЕ И ВЫРАЖЕННОСТИ ФАЗ ЭМОЦИОНАЛЬНОГО ВЫГОРАНИЯ.KURNAEVA I.T. THE CONNECTION STATUS OF TEACHERS IN THE COMMUNITY AND THE SEVERITY OF PHASES OF EMOTIONAL BURNOUT
Аннотация. В статье рассматривается влияние синдрома эмоционального выгорания педагогов на результативность их профессиональной деятельности, актуальность проблемы эмоционального выгорания у педагогов дошкольных учреждений в аспекте их связи с социально-психологическими характеристиками субъектов педагогической деятельности (связи эмоционального выгорания педагогов с их социометрическим статусом). Ключевые слова: педагогическая деятельность, педагогический коллектив, синдром эмоционального выгорания, фазы эмоционального выгорания, социометрический статус. Abstract. The article examines the impact of syndrome of emotional burnout of teachers on the effectiveness of their professional activities, the urgency of the problem of burnout among teachers of preschool institutions in terms of their social and psychological characteristics of subjects of pedagogical activities (communication of emotional burnout of teachers with their sociometric status). Key words: teaching practice, teaching staff, burnout syndrome, phases of burnout, sociometric status.ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ НАУКИ
Гераськина О.А. ТРАДИЦИИ ПРАВОСЛАВНОЙ КУЛЬТУРЫ КАК ФАКТОР ДУХОВНО-НРАВСТВЕННОГО ВОСПИТАНИЯ ДОШКОЛЬНИКОВ.GERASKINA O.A. THE TRADITIONS OF THE ORTHODOX CULTURE AS A FACTOR OF SPIRITUAL AND MORAL EDUCATION OF PRESCHOOL CHILDREN.
Аннотация. В статье раскрывается актуальность духовно-нравственного развития на современном этапе, характеризуются возрастные особенности детей дошкольного возраста, их сензитивность к усвоению нравственных норм и правил, обосновывается необходимость реализации программ духовно-нравственного воспитания детей дошкольного возраста в ДОУ на основе традиций православной культуры. Ключевые слова: развитие, духовно-нравственное воспитание, нравственные эталоны, этнокультурный компонент, теоцентрическая модель. Abstract. The article reveals the relevance of spiritual and moral development at the present stage, characterized by the age characteristics of children of preschool age, their sensitivity to the assimilation of moral norms and rules, the necessity of realization of programs of spiritual and moral upbringing of children of preschool age in PRESCHOOL based on the traditions of the Orthodox culture. Keywords: development, moral education, moral standards, ethno-cultural component, the theocentric model.www.ppacademy.ru
Научно-методический электронный журнал «Вестник экспериментального образования» № 4, 2016
ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ НАУКИ
Шабан О.В. СВЯЗЬ ДЕТСКО-РОДИТЕЛЬСКИХ ВЗАИМООТНОШЕНИЙ И УРОВНЯ СОЦИАЛЬНО-ПСИХОЛОГИЧЕСКОЙ АДАПТАЦИИ ДЕТЕЙ К ДЕТСКОМУ САДУShaban O.V. STYLE INFLUENCE OF FAMILY EDUCATION ON ADAPTATION INFANTS TO KINDERGARTEN
Аннотация: В статье анализируется содержание понятия социально-психологической адаптации, приводятся критерии адаптированности детей в ДОУ, описываются результаты исследования по выявлению связи социально-психологической адаптированности ребенка к детскому саду и особенностей детско-родительских взаимоотношений, их эмоционального взаимодействия, даются практические рекомендации по оптимизации процесса адаптации детей раннего возраста к детскому саду. Ключевые слова: развитие, адаптация, воспитание, стиль семейного воспитания. Abstract: The article examines the concept of adaptation, the complexity of the process of adaptation of children to the preschool institution, provides diagnostic criteria of adaptation of children in PRESCHOOL, describes the results of research to identify the relationship between the level of adaptation of the child to DOE and style of family education of parents and provides practical recommendations for optimization of the process of adaptation of children of early age to kindergarten. Keywords: development, adaptation, education, style of family upbringing.Гонина О.О. ПОЛОВОЗРАСТНЫЕ ЗАКОНОМЕРНОСТИ ПРОЦЕССОВ ЗАПОМИНАНИЯ У ДЕТЕЙ ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТАGonna O.O. AGE AND SEX PATTERNS OF MEMORY PROCESSES IN CHILDREN OF PRESCHOOL AGE
Аннотация: В статье характеризутся основные половозрастные закономерности мнемической деятельности в дошкольном возрасте, описываются результаты исследования продуктивности мнемической деятельности детей старшего дошкольного возраста в зависимости от степени осмысления материала, результаты исследования гендерных особенностей запоминания в дошкольном возрасте на примере зрительной памяти. Ключевые слова: мнемическая деятельность, память, дошкольный возраст, логические приемы запоминания, логическая память, зрительная память. Abstract: The article harakterizuetsya core sex and age patterns of mnemonic activity in the preschool years, describes the results of studying productivity of mnemonic activity of children of preschool age depending on the degree of comprehension of the material, results of research of gender features of memory in preschool age on the example of visual memory. Keywords: dmnemonic activity, memory, preschool age, logical memorization techniques, logical memory, visual memory.ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ НАУКИ
Черных И.С. МЕТОДЫ ОРГАНИЗАЦИИ И УПРАВЛЕНИЯ УЧЕБНЫМ ПРОЦЕССОМ В РАМКАХ ИТЕРАТИВНО-АДАПТИВНОЙ СИСТЕМЫ ДОПОЛНИТЕЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ ПО ФИЗИКЕChernykh I.S. METHODS OF ORGANIZATION AND MANAGEMENT OF EDUCATIONAL PROCESS IN AN ITERATIVE, ADAPTIVE SYSTEM OF ADDITIONAL EDUCATION ON PHYSICS
Аннотация: В статье описываются результаты педагогического исследования методов организации и управления учебным процессом в рамках итеративно-адаптивной системы дополнительного образования по физике (ИАСДОФ), построенной для обучающихся 4 классов общеобразовательных учреждений. Ключевые слова: система дополнительного физического образования, мотивация к обучению, сенситивный период, пропедевтика, адаптация, итерация. Abstract: The article describes the results of pedagogical research methods of organization and management of educational process in an iterative- adaptive system of supplementary education in physics (IASSEP), built for students 4 classes of educational institutions. Keywords: system of additional physical education, motivation to learn, sensitive period, propaedeutics, adaptation, iteration.Морозова Н.Н. РАЗВИТИЕ ВООБРАЖЕНИЯ ДЕТЕЙ СТАРШЕГО ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА ПОСРЕДСТВОМ ФОРМИРОВАНИЯ СПОСОБНОСТИ К ТРАНСФОРМИРОВАНИЮ ПРЕДСТАВЛЕНИЙMorozova N.N. THE DEVELOPMENT OF IMAGINATION OF PRESCHOOL CHILDREN THROUGH THE FORMATION OF ABILITY TO TRANSFORM IDEAS
Аннотация: В статье описываются результаты исследования по изучению возможности развития творческого воображения старших дошкольников под влиянием формирования способности к трансформированию представлений. Приводится пример занятия с детьми, формулируются рекомендации по развитию воображения дошкольников. Ключевые слова: дошкольный возраст, воображение, творческое воображение, представления. Abstract: the article describes the results of studies of possibilities of development of creative imagination of senior preschoolers under the influence of the formation of the ability to transform ideas. An example of classes for children, formuliruete recommendations for the development of imagination of preschool children. Keywords: preschool age, imagination, creative imagination, views.www.ppacademy.ru
Научно-методический электронный журнал «Вестник экспериментального образования» № 1, 2016
СОДЕРЖАНИЕ:
ИСТОРИЧЕСКИЕ НАУКИ
ГЛАДЫШЕВА В.А. ПРИЧИНЫ ПОЯВЛЕНИЯ И ОСНОВНАЯ РОЛЬ ОБЩЕСТВА ГЕРМАНО-СОВЕТСКОЙ ДРУЖБЫGladysheva V.A. CAUSES AND THE MAIN ROLE SOCIETY FOR GERMAN-SOVIET FRIENDSHIP
Аннотация. В данной работе автор, исследуя причины появления и основную роль Общества германо-советской дружбы (ОГСД), обращается к предшествующим событиям в истории послевоенной Германии и СССР, используя материал исследований наработанный другими авторами, а также исторический материал освещающий деятельность ОГСД, доказал, что главной причиной появления и основной ролью функционирования ОГСД была пропаганда в ГДР советского социалистического строя и стремление СССР сохранить свой контроль и влияние на ГДР. Эта пропаганда была нацелена на укрепление господства и создание социальной базы для режима СЕПГ, заключавшимся в практической поддержке населением режима СЕПГ в обмен на материально-символические ресурсы поощрения. Насаждение СССР такой пропагандистско-фискальной структуры как ОГСД было тем более закономерно в условиях форпоста ГДР на границе капиталистического и социалистического мира и не прекращавшийся в ГДР оппозиционных действий со стороны различных слоев населения. Ключевые слова: Общества германо-советской дружбы (ОГСД), Восточная Германия, ГДР, СССР, причины, роль, пропаганда, социализм, капитализм, диктатура, режим, форпост. Abstract. In this paper, the author, exploring the reasons and the main role the Society of German-Soviet Friendship (OGSD), refers to the previous event in the history of post-war Germany and the Soviet Union, using the research material accumulated by other authors, as well as historical material covering activity OGSD proved, that the main reason for the appearance and operation of OGSD primary role was propaganda in the GDR Soviet socialist system and the USSR desire to maintain control and influence in the GDR and in this way. This propaganda was aimed at strengthening the rule and the establishment of a social base for the regime of the SED lies in the practical support of the population of the SED regime in exchange for material and symbolic resources of promotion. Planting a Soviet propaganda and fiscal structures as OGSD was all the more logical in terms of the GDR on the border outpost of the capitalist and the socialist world, and do not stop in the GDR opposition actions on the part of various sectors of the population. Keywords: Society for German-Soviet Friendship (OGSD), East Germany, East Germany, the Soviet Union, the reasons for the role, propaganda, socialism, capitalism, dictatorship, regime outpost.ОРИШЕВ А.Б. РЕФОРМЫ РЕЗА-ШАХА ПЕХЛЕВИOrishev A.B. THE REFORMS OF REZA SHAH PAHLAVI
Аннотация. Предмет исследования – реформы Реза-шаха Пехлеви, пришедшего к власти в Персии в 1921 г. в результате государственного переворота. Автор доказывает, что реформ требовала сама жизнь. Персия к началу 20-х г. прошедшего века представляла собой жалкое зрелище. Во многом благодаря Реза-шаху страна постепенно приобрела статус регионального лидера. Были разработаны планы экономического развития. По всей стране шло строительство промышленных предприятий. Особое внимание иранский шах уделял строительству Трансиранской железной дороги. Ключевые слова: Реза-шах, реформы, Персия, Германия, Транс-иранская железная дорога. Abstract. Subject of research – the reforms of Reza Shah Pahlavi. He came to power in Persia in 1921. The author argues that the reforms demanded by life itself. Persia to the beginning of 20-s of last century was a pitiful sight. Largely thanks to Reza Shah the country has gradually acquired the status of a regional leader. Plans were made for the development of the economy. Across the country was the construction of industrial enterprises. Special attention of the Iranian Shah was paid to the construction of Trans-Iranian railway. Keywords: Reza-Shah’s reforms, Persia, Germany, the Trans-Iranian railway.ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ НАУКИ
СИРОТЮК А.Л., СИРОТЮК А.С. ПСИХОФИЗИОЛОГИЧЕСКИЕ ФАКТОРЫ, ВЛИЯЮЩИЕ НА ФОРМИРОВАНИЕ ОДАРЁННОСТИSirotyuk A.L., Sirotyuk A.S. PHYSIOLOGICAL FACTORS INFLUENCING FORMATION OF ENDOWMENTS
Аннотация. В статье рассматриваются психофизиологические основы одаренности: анализируется роль межполушарной асимметрии головного мозга в проявлении способностей и одаренности; отмечается необходимость комплексного подхода к исследованию детской одаренности, показывающего сложную связь средовых и психофизиологических факторов. Характеризуются общие особенности одаренных детей и предлагаются основные стратегии их обучения. Ключевые слова: одаренность, способности, задатки, развитие, обучение, межполушарная ассиметрия. Abstract. The article discusses the physiological basis of giftedness: analyses the role of interhemispheric asymmetry of the brain in the manifestation of abilities and talent; notes the need for an integrated approach to the study of children’s giftedness, showing the complex relation between environmental and physiological factors. Characterized by common characteristics of gifted children and proposes strategies for their learning. Keywords: talent, ability, skills, development, learning, interhemispheric asymmetry.ДОЛГАНОВ Д.Н. ХАРАКТЕРИСТИКА ТИПОВ МЕЖЛИЧНОСТНЫХ ОТНОШЕНИЙDolganov D.N. CHARACTERISTICS OF INTERPERSONAL RELATIONS
Аннотация. Данная публикация продолжает изложение результатов исследования системы межличностных отношений. Приводятся краткие характеристики выявленных типов отношений. Ключевые слова: межличностные отношения, психосемантика, имплицитная модель, смысложизненные ориентации, ценностные ориентации. Abstract. This publication continues the presentation of the results of the study of the system of interpersonal relations. Brief characteristics of the identified types of relationships. Keywords: interpersonal relationships, psychosemantics, implicit model, life orientation, value orientation.ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ НАУКИ
МАЛЫШЕВА Ю.А., СОЛОВЬЕВА А.И. ФОРМИРОВАНИЕ ПРЕДСТАВЛЕНИЙ О ЖИВОЙ ПРИРОДЕ У ДЕТЕЙ СТАРШЕГО ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТАMalysheva J.A., Solovieva A.I.FORMATION OF REPRESENTATIONS ABOUT LIVE NATURE AT CHILDREN OF PRESCHOOL AGE
Аннотация. В статье рассматриваются методы формирования представлений о живой природе у детей дошкольного возраста и обсуждаются результаты экспериментальной работы по формированию таких представлений у старших дошкольников на базе МДОО «Детский сад №127» г. Твери. Ключевые слова: дошкольное образование, дети старшего дошкольного возраста, методы и средства формирования представлений о живой природе, результаты эмпирического исследования. Abstract. The article considered the methods of formation of representations about wildlife in preschool children and discuss the results of experimental work on the formation of such representations at the senior preschool children on the basis of MDOO №127 Tver. Keywords: pre-school education, children preschool age, methods and means of formation of representations about the wildlife, the results of empirical research.МАЛЫШЕВА В.Г. О РАЗВИТИИ ИНТЕРЕСА МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ К ПОЗНАНИЮ ОКРУЖАЮЩЕГО МИРАMalysheva V.G. ABOUT THE DEVELOPMENT INTEREST OF YOUNGER SCHOOLCHILD TO THE KNOWLEDGE OF THE OUTSIDE WORLD
Аннотация. В статье рассматривается проблема развития интереса младших школьников к познанию окружающего мира. Обсуждаются различные подходы к решению этой проблемы. Подчёркивается роль непосредственного контакта обучающихся с природой и значение исследовательской деятельности в развитии у младших школьников познавательного интереса к окружающему миру. Излагаются основные этапы исследования и их содержание. Ключевые слова: младшие школьники, познавательный интерес, окружающий мир. Abstract. The article discusses the problem of development of interest of pupils of elementary school to the knowledge of the outside world. Various approaches to solving this problem are discussed. The role of direct contact of schoolchild with nature and the value of research in the development of children cognitive interest to the surrounding world is emphasized. We present the main stages of research and their content. The main stages of the study and their content are outlined. Keywords: junior schoolchild, cognitive interest, surrounding worldwww.ppacademy.ru
Научно-методический электронный журнал «Вестник экспериментального образования» № 2, 2015
СОДЕРЖАНИЕ:
ИСТОРИЧЕСКИЕ НАУКИ
ОРИШЕВ А.Б. «ПУШТУНВАЛИ» - ИСТОРИЯ ЖИЗНИ И ФИЛОСОФИЯ ПУШТУНОВOrishev A.B. «PASHTUNWALI» - THE STORY OF THE LIFE AND PHILOSOPHY OF PASHTUNS
Аннотация. В статье рассматриваются актуальные вопросы жизнедеятельности пуштунов (афганцев) – государство образующей нации в Афганистане. «Пуштунвали» — так называемый «кодекс чести» пуштунов рассматривается как жизненная философия этого народа, знание которой позволяет понять многие процессы в Афганистане, отношения с которым всегда были значимы для обеспечения безопасности России. Ключевые слова: пуштуны, Афганистан, менталитет, народ, община. Abstract. The article considers topical issues of life of the Pashtuns (Afghans) – forming a nation state in Afghanistan. «Pashtunwali» — «code of honor» of Pashtun is considered as a philosophy of life of the people, the knowledge of which allows to understand many processes in Afghanistan, with whom relations have always been important to ensure Russia’s security. Keywords: Pashtun, Afghanistan, the mentality, the people, the community.ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ НАУКИ
КЛЕЙБЕРГ Ю.А. ДЕСТРУКТИВНАЯ ЭСТЕТИКА КАК ДЕВИАНТОЛОГИЧЕСКИЙ КОНЦЕПТKleiberg YU.A. DESTRUCTIVE AESTHETICS AS DEVIANTOLOGICAL CONCEPT
Аннотация. Автор статьи анализирует феномен деструктивной эстетики на основе концептуального и девиантологического подходов. Отмечается, что деструктивная эстетика социально-историческую, не врожденную природу деструктивности поведения людей, формируемую в процессе девиантной социализации личности в условиях исторически противоречивого социума. Деструктивная эстетика проявляется в таких категориях, как: абсурд, агрессивность, ужасное, насилие, шок, садизм, мазохизм, энтропия, хаос, извращенное наслаждение, брутальность и др., выступает источником бездуховности. деструктивная эстетика, возникает как результат противоречия между социальными условиями и экзистенциальными потребностями людей. Деструктивность выступает одним из способов компенсации фрустрированных экзистенциальных потребностей личности и социальных групп. Ключевые слова: эстетика, деструктивная эстетика, девиантологический концепт. Abstract. The author analyzes the phenomenon of destructive aesthetics on the basis of conceptual approaches and deviantological. It is noted that the destructive aesthetics to the socio-historical, not innate destructive nature of human behavior, are generated in the process of deviant socialization of the individual in terms of historically contradictory society. Destructive aesthetics manifests itself in categories such as: absurd, aggressive, horrible, violence, shock, sadism, masochism, entropy, chaos, a perverse pleasure, brutality, etc., is the source of spirituality. aesthetics destructive, I think, arises as a result of the contradiction between the social conditions and existential needs of people. Destructiveness is one of the ways of compensation frustrated existential needs of the individual and social groups. Keywords: aesthetics, aesthetics destructive, deviantological concept.ТАМБОВЦЕВА Е.В. ПРОБЛЕМА ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ МОТИВАЦИИ ПЕДАГОГОВTambovtseva E.V. PROBLEMS OF PROFESSIONAL MOTIVATION OF TEACHERS
Аннотация. В статье характеризуется проблема профессиональной мотивации деятельности педагогов, развитие профессиональной мотивации и ее совершенствование рассматривается в качестве одного из условий профессионализации личности, осуществляется анализ мотивационной структуры в классификации, описываются методы и подходы к профессиональной мотивации педагогов. Ключевые слова: мотивация, потребности, педагогическая деятельность, профессиональные мотивы. Abstract. The article characterizes the problem of professional activity motivation of teachers, the development of professional motivation and its improvement is regarded as one of the conditions for the professionalization of the individual, carried out an analysis of the motivational structure in the classification opisyvatsya methods and approaches to professional motivation of teachers. Keywords: motivation, needs, educational activities, professional motives.ДОЛГАНОВ Д.Н. КЛАССИФИКАЦИЯ МЕЖЛИЧНОСТНЫХ ОТНОШЕНИЙDolganov D.N. CLASSIFICATIN INTERPERSONAL RELATIONS
Аннотация. В данной работе рассматриваются теоретические основы классификаций межличностных отношений. Предпринимается попытка разработки классификации межличностных отношений на основе системного подхода. Согласно принципу системных описаний предполагаемая семантическая структура межличностных отношений представлена следующими сферами: восприятие себя и других людей, восприятие психологического времени, восприятие отношений с группами как отражение аффилиативной потребности, восприятие и оценка коммуникативного стиля. Каждая сфера может быть окрашена эмоционально либо положительно, либо отрицательно, следовательно из соотношения четырех основных параметров и двух функциональных состояний можно арифметически предположить наличие шестнадцати типов межличностных отношений. Приводятся результаты первого эмпирического этапа исследования которые позволили выявить все шестнадцать ожидаемых типов. Кроме этого, основным достижением данного этапа исследования является то, что предположение о возможности типологизации межличностных отношений через семантические структуры находит подтверждение. Ключевые слова: межличностные отношения, психосемантика, имплицитная модель, смысложизненные ориентации, ценностные ориентации. Abstract. This paper discusses the theoretical basis for the classification of interpersonal relationships. An attempt at a classification of interpersonal relations based on a systematic approach. Under the principle of the system description of the proposed semantic structure of interpersonal relations represented by the following areas: perception of themselves and others, the psychological perception of time, the perception of the relationship with the groups as a reflection of affiliative needs, perception and evaluation of communicative style. Each sphere can be painted emotionally either positively or negatively, so the ratio of the four basic parameters and two functional states can assume the existence of arithmetic sixteen types of interpersonal relationships. The results of the first empirical phase of the study revealed that all sixteen of the expected type. In addition, the main achievement of this phase of the study is that the assumption of the possibility of a typology of interpersonal relationships through the semantic structure is confirmed. Keywords: interpersonal relations, psychosemantics, implicit model the purpose of life orientation, value orientation.ПАНАГУШИНА Ж.В. ПСИХОКОРРЕКЦИЯ ЭМОЦИОНАЛЬНОЙ СФЕРЫ ДЕТЕЙ С ПОМОЩЬЮ ИППОТЕРАПИИPanagushina J.V. PSYCHOCORRECTION EMOTIONAL SPHERE OF CHILDREN WITH HIPPOTHERAPY
Аннотация. Статья посвящена рассмотрению воздействия иппотерапии на эмоциональную сферу детей и её психокоррекцию. Первые попытки использовать физиологические упражнения на лошадях для исцеления и реабилитации некоторых категорий инвалидов были предприняты в истоке 50-х годов в ФРГ, странах Скандинавии, а потом Англии, Канаде, Швейцарии, Польши и Франции. В предоставленной статье рассмотрено воздействие иппотерапии на эмоциональную сферу детей с разными нарушениями, а также обосновано внедрение иппотерапии как способа коррекционно- развивающей работы с детями отклонениями в развитии. Ключевые слова: психокоррекция, эмоциональная сфера, иппотерапия. Abstract. The article considers the effects of hippotherapy on the emotional sphere of children and its psycho-correction. The first attempts to use the physiological exercises on horseback for the treatment and rehabilitation of certain categories of disabled persons have been taken at the source of the 50s in Germany, the Scandinavian countries, and then England, Canada, Switzerland, Poland and France. As provided by article the effects of hippotherapy on the emotional sphere of children with different impairments, as well as the introduction of hippotherapy is justified as a way korrektsionno- developing work with children developmental disabilities.Keywords: hpsycho-correction, emotional sphere, hippotherapy.ОРГАНИЗАЦИЯ И УПРАВЛЕНИЕ
ИЛЬЧЕНКО С.В. КОМПЕТЕНТНОСТНЫЙ ПОДХОД В УПРАВЛЕНИИ ЧЕЛОВЕЧЕСКИМИ РЕСУРСАМИ ОРГАНИЗАЦИИIlchenko S.V. COMPETENCE APPROACH IN HUMAN RESOURCE MANAGEMENT ORGANIZATION
Аннотация. В статье рассматривается процесс организации управления поведением персонала с использованием компетентностного подхода. Описывается содержание компетенций руководителя. Ключевые слова: руководитель, компетенция, компетентностный подход, управление поведением персонала, модель компетенций, мотивация к достижениям. Abstract. The article discusses the process of organization behavior management personnel with the competence approach. Describes the content of leadership competences. Keywords: head, competence, competence approach, behavior management personnel competency model, motivation to achieve.ИЛЬЧЕНКО С.В., КАНДАУРОВА Т.И. МОТИВАЦИОННЫЙ МЕХАНИЗМ В УПРАВЛЕНИИ ПОВЕДЕНИЕМ ПЕРСОНАЛАIlchenko S.V., Kandaurova T.I. MOTIVATION MECHANISM IN CONTROLLING THE BEHAVIOR STAFF
Аннотация. В статье рассматриваются вопросы управления поведением персонала с акцентом на необходимость развития составляющих мотивационного механизма стимулирования работников предприятия. Ключевые слова: мотивация персонала, мотивационный механизм, управление поведением персонала, методы стимулирования, принципы управления поведением. Abstract. This article discusses the behavior management personnel with an emphasis on the need to develop the components of the motivational mechanism to stimulate employees. Keywords: staff motivation, motivational mechanism, behavior management staff incentives, the principles of behavior management.www.ppacademy.ru
Научно-методический электронный журнал "КОНЦЕПТ" - Научный журнал
Опубликован Спецвыпуск № 15 (кафедра иностранных языков для технических специальностей ДГТУ, г. Махачкала), 2015. Посмотреть статьи можно в разделе Спецвыпуски на сайте научно-методического журнала «Концепт» e-koncept.ru/issue/129/
Опубликован Спецвыпуск № 14 (кафедра экономики и менеджмента филиала КубГУ, г. Армавир), 2015. Посмотреть статьи можно в разделе Спецвыпуски на сайте научно-методического журнала «Концепт» e-koncept.ru/issue/125/
Опубликован Спецвыпуск № 13 (кафедра экономики и менеджмента филиала КубГУ, г. Армавир), 2015. Посмотреть статьи можно в разделе Спецвыпуски на сайте научно-методического журнала «Концепт» e-koncept.ru/issue/124/
Опубликован Спецвыпуск № 12 (кафедра психологии развития и педагогической психологии ШГПИ, г. Шадринск), 2015. Посмотреть статьи можно в разделе Спецвыпуски на сайте научно-методического журнала «Концепт» e-koncept.ru/issue/123/
Опубликован Спецвыпуск № 11 (филиал РГГУ, г. Киров), 2015. Посмотреть статьи можно в разделе Спецвыпуски на сайте научно-методического журнала «Концепт» e-koncept.ru/issue/122/
Опубликован Спецвыпуск № 10 (кафедра социологии ТГУ, г. Тольятти), 2015. Посмотреть статьи можно в разделе Спецвыпуски на сайте научно-методического журнала «Концепт» e-koncept.ru/issue/121/
Опубликован Спецвыпуск № 9 (Тульский филиал РЭУ им. Г.В. Плеханова, г. Тула), 2015. Посмотреть статьи можно в разделе Спецвыпуски на сайте научно-методического журнала «Концепт» e-koncept.ru/issue/120/
Опубликован Спецвыпуск № 8 (факультет психологии ЧГПУ, г. Челябинск), 2015. Посмотреть статьи можно в разделе Спецвыпуски на сайте научно-методического журнала «Концепт» e-koncept.ru/issue/119/
Опубликован Спецвыпуск № 7 (филиал КубГУ, г. Славянск-на-Кубани), 2015. Посмотреть статьи можно в разделе Спецвыпуски на сайте научно-методического журнала «Концепт» e-koncept.ru/issue/118/
Опубликован Спецвыпуск № 6 (кафедра общих математических и естественнонаучных дисциплин РЭУ им. Г.В. Плеханова, г. Тула), 2015. Посмотреть статьи можно в разделе Спецвыпуски на сайте научно-методического журнала «Концепт» e-koncept.ru/issue/117/
www.54758816.scipeople.ru