Это интересно

  • ОКД
  • ЗКС
  • ИПО
  • КНПВ
  • Мондиоринг
  • Большой ринг
  • Французский ринг
  • Аджилити
  • Фризби

Опрос

Какой уровень дрессировки необходим Вашей собаке?
 

Полезные ссылки

РКФ

 

Все о дрессировке собак


Стрижка собак в Коломне

Поиск по сайту

Лезгинский культурный журнал. Алам журнал


Интервью с главредом журнала Алам

Камран Курбаналиев о своей деятельности и пути становления

Лезгины Азербайджана, как и ранее, продолжают принимать самое активное участие в культурной жизни нашего народа. Так, активные культурные деятели лезгинской общины города Баку регулярно выпускают газету Самур и журнал Алам, издают книги и сборники на родном языке, проводят концерты и другие культурные мероприятия.

Предлагаем вашему вниманию интервью с главным редактором журнала «Алам», настоящим патриотом, лезгином с большой буквы, Камраном Курбаналиевым. В беседе с нами он рассказал о планах актива журнала Алам, об изданных журналом книгах «Чинеба гаф»,«Антология лезгинской поэзии», и о многом другом.

Камран-муаллим, с чего начался Ваш интерес к лезгинской культуре и языку?

В 1988 году я поступил Азербайджанский государственный институт нефти и химии. В то же время в городе начались народные волнения, связанные с армянами и начался процесс роста самосознания национальностей, проживающих в республике.Я учился в группе, где все были азербайджанцами. Из-за моего четкого осознания того факта, что я являюсь лезгином, в группе меня стали называть «Лезги».

В то же время у меня была проблема с пониманием прочитанного на лезгинском, я не очень хорошо владел письменным языком. Чуть позже я узнал, что в Баку есть место, где собираются лезгины. Был такой «Дом охотников» и в нем проходили собрания общества «Дагестан». Все кто туда приходил, были лезгинами, кроме одного лакца и аварца.

На основе этого клуба позже было создано общество лезгинской культуры «Самур». При этом обществе была открыта воскресная школа по изучению лезгинского языка. В аудитории Бакинского Государственного Университета собирались около 50 студентов. Там мы улучшали наши знания родного языка. Обучал нас грамматике председатель общества поэт Кичибег Мусаев.

Позже усилиями членов общества была создана газета «Самур», главным редактором которой стал журналист Фейруз Бадалов. Вместе с некоторыми студентами я начал участвовать в работе газеты. Так я и оказался вовлечен в литературную среду.

Недавно журнал Алам издал книги «Чинеба гаф» и «Антология лезгинской поэзии». Лезгинская публицистика давно не радовала общественность такого рода трудами. Что побудило коллектив Алама к печатанию столь важных работ?

В Азербайджане существует много районов, где компактно проживают лезгины, при этом дети там не знают, что такое учебники лезгинского языка, не говоря об учебниках на лезгинском языке, которых нет вовсе. Печатать учебники мы не имеем право, поэтому мы пишем познавательные книги, и таким образом помогаем нашим преподавателям родного языка.

Насколько известно, Камран-муалим, Вы работаете над сбором и систематизацией лезгинских слов, которые не зафиксированы в словарях. Не могли бы Вы рассказать о ходе этой работы?

Дело в том, что наш язык чрезвычайно загрязнен заимствованиями из различных языков. При этом многие исконно лезгинские слова, например, кубинского наречия не попали в словари. Помимо слов, мы заимствовали также и отдельные части слова, суффиксы, окончания, такие как –миш, -суз, -ский, -ный, -лу.

Необходимо отказаться от них и применять в речи и на письме равнозначные им лезгинские варианты. Уверяю, если грамотно провести работу в этом направлении, то это не скажется негативно на функционале языка

Именно по этой причине мы пришли к решению о необходимости фиксации лезгинских диалектизмов, которые могли бы очистить и обогатить литературный лезгинский язык. Если того или иного понятия в нашем языке нет, то его следует заимствовать из языков лезгинской группы. Если и у них нет соответствующих слов, то уже потом можно рассматривать возможность заимствования слова.

Но и к заимствованию следует подходить аккуратно. Нельзя брать слово вместе с окончанием оригинального варианта, необходимо придавать заимствованным словам лезгинские суффиксы и окончания. А то язык не «переварит» заимствования.

Также огромное внимание следует уделить неологизмам. Недостающие слова можно придумать на основе того или иного слова, создать сложносочиненные слова. Это общемировая практика в лингвистике. Многие языки прошли через это.

Какие планы у Вас лично и журнала Алам на будущее?

Планов у нас очень много, но возможности ограничены. Мы стараемся реализовать их по мере возможности. Создали при журнале литературный кружок «Марвар», проводим конкурсы, посвященные лезгинскому языку.

Также нашим журналом был учрежден ежегодный музыкальный конкурс «Лира». Диплом победителя конкурса выполнен, кстати, на лезгинском языке. Ежегодно мы проводим культурные мероприятия, посвященные празднику Яран сувар. Помимо этого у нас существует много идей и планов, однако на них пока не хватает финансовых средств.

Беседовал Ильяс БукаровФЛНКА

www.alamjurnal.com

«АЛАМ» - 1 йис - АЛАМ

Ингье, играми кIелдайди, «Алам”дин са йис хьана. Са йис чIаварганда акьван яргъи вахт  туштIани, цIийиз акъатзавай прессадин орган паталди вили къадай период я. Им гьакIни кьулухъ вил экъуьрна, авур крариз цIийи призмадай килигдай чIав я. Ша, санал килигдани?Авайвал лугьун, «Алам» хьтин са журнал лезги прессадиз атун, девирди фаданлай тIалабзавай са кар тир лагьайтIа, чун ягъал жеч. XXI виш йис хьанватIани, чун гьелени цIуру советрин журналистикадин «тIамбурадай» акъатиз тежезвай газет-журналар кIелуниз мажбур тир. КIелдайбуру, цIийи форматдин, цIийи тематикадин журнал чIехи хвешивилив кьабулна. Редакциядин электрон адресдиз къвезвай чарари, интернетдин чинра физвай ихтилатри, гьакIни хийир -шийирра расал жезвай инсанрин кьатIунри и кар  тестикьзава. «Алам”ди лезги прессадиз, йисаралди ам  кьунвай муркар цIурдай чимивал гъана. Демократиядин принципраллаз тешкил хьанвай журналдин редколлегияди девирдин тIалабунар, тематикадин гегьеншвал, фикирдин плюрализм приоритетар хьиз кьуналди, журнал халкьдин арадиз акъудунин цIийи методарни кардик кутуна. «Алам”дивай эхиримжи йисара чап жедай трибуна авачир ксар санал кIватна, абурун чирвилерикай, дуьня кьатIунрикай, алакьунрикай, хайи култура, тарих ва литература паталди менфят къачуз алакьна. Са куьруь чIавуз цIудралди цIийи кирам (автор) «Алам”дин экуьнал кIватI хьуни чун дуьз рекье авайвиликай хабар гузвачни?

Алатай са йисуз чна културадин журнал хьиз  лезги музыка вилик тухунин рекье вири манидарар акатзавай конкурс туькIуьрна. Халкьди активдаказ иштиракна, гъалибар арадал акъудна. И конкурсдин ван республикадилай къерехдизни акъатна. Журналдизни гъалибриз Москвада  алай йисан Яран сувариз талукьарнавай концертдиз эверунини им къалурзава. Гъалибрин иштиракдалди Бакуда кьиле фейи «Лира-2013» концерт лагьайтIа, килигдайбурун лап рикIивай хьана. Дуьз я, са бязибур  чи эверун кьабулна концертдиз атанач. Республикадин са бязи печатдин органри  ихьтин чIехи културадин вакъиадикай са цIар кьванни ганач! Амма гьакI ятIани, концертдин видео, интернетдин сайтара эхиримжи чIавара пара килигзавай роликрикай садаз элкъвена. Чи планра мадни хайи културадиз талукь жуьреба крар авачиз туш.«Алам”ди Бакуда сад лагьай сефер яз эдебиятдин кIватIал арадиз гъана. 20 йисалай пара тир чаз и сферада са ичIивал авай. КцIаравай «РикIин гаф» эдеби кIватIалдилай кьулухъ,  кхьиз авалнавай жегьилрин гъиликай кьуна, абуруз меслятар гудай са дернег кьванни чаз авачир. Иньгье, «Марвар» тIвар алай литературадин кIватIал вацра садра кIватI жезва, ина лезги эдебиятдикай, адан проблемайрикай, кхьинин метрикадикай физвай ихтилатар пара мас авайбур жезва. Дуьз я,  инизни чна эвер гайи тежриба авай кхьирагрикай татайбур, дернегдикай ягьанатайбурни хьана. Яраб вучиз бязибуру лезги  литература  тек са  чпин кхьинар хьиз кьазватIа? Чун и дуьняда эбеди я жал? Бес чалай кьулухъ гьикI хьурай? Къе тежриба авай кхьирагди» тек са зун я авайди,  залай гъейри кас авач» хьтин  такабурдив вичин чирвал жегьил кхьирагриз гузвачтIа, чи  литературадин эхир гьикI хьурай? Я стхаяр им яни чи патриотвал, им яни чи гугрум-пахърахъзавай  ватанпересвал?!Чахъ синихар кутазвай, журналдикай ягьанатзавайбурни хьана и са йисан къене. Са шумудра лагьанай чна, мадни тикрарзава: кIвалах авай чкада татугайвилерни жеда. Чна абур авач  лугьузвач! Эхь, журналдин мана-метлеб хкажунин рекье чун критикадиз яб гуз гьар са чIавуз гьазур я. Амма са бязи играмибурун «Ихьтин орфографиядин гъалатIар галаз журнал акъудмир, фад агала» логикадин гъавурда чун акьазвач. Журнал кIевин гъалатIар арадай акъадун паталди  виридалайни дуьз рехъ яни? Винидихъ лагьайвал, «Алам» сад-кьве касдин ваъ, вири халкьдинди я, и халкьдин гьар са векилдизни чна адан чинра шегьре рехъ ганва , мадни гуда! Инал са затIни къейд тавуна жедач. «Алам» лезги прессадиз са гьидаз ятIани конкурент хьизни атанач, чна виридаз гъил яргъи авуна. Чна бязибуру хьиз «Тек чун я патриотар, тек чун я халкьдин паталди алахъзавайбур» девиздалди болшевизмни  къалурнач, «Ромадин Пападилайни пара католик жез» кан  хьанач, тек вичиз махсус тир жигъир  кьуна фена, физва, мадни фида…Эхь, куьрелди, чавай са йисан къене халкьдин култура  вилик тухунин рекье пара-тIимил талгьана бязи крар кьилиз акъудиз хьана. Нетижа акъудун, чIанадаз чIана, хъсандаз хъсан лугьун  ви гъиле ава, играми кIелдайди. Чна  «Алам» яз гьар са чIавуз куьн кIелдайбурувай чаз  даях хьун вилив хуьзва…

“АЛАМ”

www.alamjurnal.com

Сифте гаф - АЛАМ

Играми кIелзавайди!

Ви гъиле цIийиз чапдай акъатнавай лезги журналдин садлагьай тилит ава. Сифте гаф кхьин ва кIелдайбурун вилик жавабдарвал хиве къан гзаф четин кIвалахтиркьван. Дуьз я, эвел вуна маса чIалалди ганвай макъалайрин пай лезги чIалалди авайбурукай гзафтирди акуна суал гуда: идан вуч лезги журнал я? И суалдиз заз суалдивди жаваб гуз кIанзава: гьар са темада лезги чIалалди камил кхьизвай ва яхуд кхьинар кIелна адан мана-метлебдин дегьринвилериз кьил ягъаз жезвай лезгийрин сан гьикIван жеда? Гьелбетта, гзаф туш. Гьавиляй чна журналда пуд чIалалди макъалаяр гун дуьз гьисабна. Лугьун герек яхьи, кIелдайбур паталди гзаф агьамият атIудай са бязи материалар лезги чIалалди элкъуьрна гун четин кар туш. Адав чи тIем агакьда.

Адет яз цIийи ктаб, газет, журнал, кIватIал ва мсб. арадал акъудзавайда вичин мурад метлебдикай, хиве къазвай къастарикай, вилик эцигнавай амалрикай малумат гуда. Чунни и цIуру цIарцай къерехдиз экъечIдач. ЦIийи журналдин тIварцIин кIаникай (сифте чина) ганвай “Лезги культурадин журнал” гафарикай малум жезвайвал, чи кьилин къаст лезги культурадин аваданвал хкажун, ам вири лезгийрин арада чкIурун я. ГьакIни глобализациядин атIумрунриз хур гудайла жезмакъван тIимил квадарун паталди гьихьтин камар вегьинин важибвал алцIумна баян авун хьтин месэлейриз экв вегьин хьтин фикирривди аренадиз экъечIзава.

Чи амалар дуьзбур ва савабдинбур я. Чи пайгъамбарди веси авурвал, виридалай чIехи садакъа жуван чирвилер муькуьбрун арада чкIурун я. Культура жемиятдин ва инсанрин чпин аваданвилин тарих тирвал фенвай (виниз ва яхуд агъуз) этапар хьиз тайин жезва. Гьавиляй культурадиз халкьдин тарихдихъ, инсанрин яшайишдихъ, абрун майишатар туькIуьрзавай формацияйрихъ ва мсб. галаз галкIанаваз килигун чарасуз я. Конкрет ва атIай къастар вилик туна жафа чIугвазвай инсанрин жемятдин ахьтин са тилит жеч хьи, культурадин рамкадихъ акаттавурай. Артух фадлай чи гьаятда гьахьнавай культурадин чара-чара тилитар виридаз малум я: кIвалахдин культура, майишатдин культура, чIалан ва литературадин культура, тарихдин культура ва мсб. Культура инсанри чпи кIвалахзавай ва сакин хьана яшамиш жезвай чкадал арадал гъизва ва ам йисарал атуналди авадан хьана кIалубда гьатзава. Лезги халкьдин гзаф чIехи паяр Азербайжан ва Дагъустандин ватанэгьлияр тирвиляй, “Алам”дикай и кьве республикадин культурайризни чIехи савкъватар гудай журнал хьана кIанда. Чалахь я хьи, гьакIни жеда.

Са тIимилни “Алам”дин тIварцIикай лугьун герек я. Гзаф тIварцIик къекъвена веревирдар авурдалай къулухъ чун “Алам”дал акъвазна. Алам кьадим чIавара Каспи гьуьлуьн кьерехьан авай сур са шегьердин тIвар я. Гзаф къадим алимри чпин ктабра и шегьердин тIвар кьунва. Гиманар ава хьи, Алам гилан Яламадиз мукьвал са чкадал алай ва адан тIвар деформация хьанва. Версияяр вичин чкадал, амма мудрик ксари тIвар жува къазалмишна кIанда лагьанва. Эхь, “Алам”диз лезги жемиятдин садлагьай культурадин журнал хьиз профилдин цIарцIай вичин адресдиз алхишар къазанмишдай мурад метлебар ава. Къе глобализациядин рекъеваз физвай чIехи дуьньядин нуфуздин аурада тIварцIиз плюсар кIватIун гзаф четин хьанва. Инсандилай вилик дуьньядиз атанвай гаф масдай аватнава. И кьиляй лугьун герек я хьи, чна ужуз гафарин туькIуьрунариз майдан ва чка гудач, амма литературадин критикадиз гегьенш къужах ахъайда. Вучиз лагьайтIа литературадин критикади чи эдебиятдин культурадиз къуллугъзава.

“Алам”ди вилик тунвай къастарикай садни жегьилар чпин халкьдин культурадал къадими авун, абруз чи халкьдин гзаф сур тир культурадикай гаф ахъаюн ва цивил дуьньядиз интеграция жезвай культурайрихъ гьикI ятIа са формада чи культурадин элементрин цIийи авунвай навар кутан я.

Играми кIелзавайбур! Чи агалкьунар са гафни авачиз квехъгалаз авсиятрин чимивилелай аслу я. Чаз чарар кхьихь, куь рикIяй физвай, чириз ва кIелиз кIанзавай темайрикай хабар це, куь къелемдай акъатнавай цIийи проблематик макъалаяр редакциядиз ракъура. “Алам”дикай фикирар, мурадар чаз чира. Чна гаф гузва хьи, са чарни дикьетдикай къерехда тадач. Меслят кьачун патал агатайла,  чаз агалкьунар тIалабайбурни хьана, “квез пулар харждай чкаяр жагъизвачни?” лугьудайбурни. Гъавурда авайбуру чахъ лувар кутуна, муькIуьбуриз и журнал чи жаваб я.

Руслан ШЕЙДАЕВ

www.alamjurnal.com


Смотрите также

KDC-Toru | Все права защищены © 2018 | Карта сайта